15.1.07

Aendrede planer

Siden sidst er det ikke alt der er gaaet som planlagt. Vi startede med at komme til Byron Bay kl. 4 om natten og lagde os med det samme til at sove i et busstoppested, da vi ikke havde noget hostel at overnatte paa. Det er hoejsaeson og alt er booked langt tid frem, saa ikke engang dagen efter kunne vi finde en eneste ledig seng, selvom vi travede byen rundt fra hostel til hostel. Vi vidste ikke hvad vi skulle goere, saa for at slaa tiden lidt ihjel fandt vi et sted med gratis internet for backpackere. Dette resulterede i en laengere samtale med en rejsekonsulent fra Wicked Travel - som var dem der tilboed internet. To bookinger og et smil senere endte det hele med, at vi steg paa Greyhound bussen med kursen mod Brisbane. Vores to bookinger var en 3-dags tur til Fraser Island - verdens stoerste sandoe - samt et 4-dags dykkerkursus i Cairs som giver os et PADI Certifikat.

Vi ankom til Brisbane med nyt mod og et sted at sove. Da vi foerst var paa vores hostel ved 11 tiden om aften, lagde vi os til at sove med det samme, da en nat i en bus/et busstoppested ikke er det mest komfortable og vi derfor ikke havde faaet meget soevn. Vi sov laenge og brugte dagen paa at se lidt af byen og dens sevaerdigheder. Brisbane er ikke nogen saerlig stor by, men den er hyggelig og rigt udsmykket med gadekunst i alle afskygninger. Vi fik hurtigt set Chinatown, hovedgaden, floden og de mange broer.
Anden dag gik turen igen rundt i byen og vi fik set den kunstige strand midt i byen, samt parken omkring, botanisk have og baadene bag haven. Dannis kamera holdt af uforklarlige aarsager strejke, men efter en kaempe krage klattede paa hans nyreparerede shorts, afblaeste kameraet strejken og Danni kunne igen tage billeder. Der er altsaa noget om snakken naar man siger at en fugleklat bringer held.
Naeste morgen var vi allerede paa farten igen, for nu skulle vi til Noosa Heads for at laere at surfe.

Noosa er en lille surferby meget lig Byron Bay, proppet med backpackere og lokale surfer dudes. Vi havde booket vores hostel paa forhaand, men havde bare lige glemt at skrive ned hvad det var for et. Heldigvis fandt Michelle ud af det og vi kunne checke ind hos Koala. Hostlet var rigtig hyggeligt og minde os begge om Fiji, med dets smaa sandstier, palmer, volley, udendoers spiseomraade samt en laekker pool. Vi skulle vaere her i tre naetter, saa vi havde god tid til at se byen og komme ud i boelgerne paa et surfboard. Den foerste dag gik med at handle og booke vores surfundervisning til dagen efter.
Anden dag var vi tidligt oppe for vi skulle vaere klar til afhentning kl. 9.30 og friske til surfing. Tre timer senere var vi totalt udmattede, men ogsaa rigtig gode til at surfe. Vi formaaede begge at komme op at staa paa boardet og fik et par gode rides paa boelgerne - Michelle fik dog ogsaa lidt eksem fra boardet. Det var super fedt at faa saa god en oplevelse med det, allerede foerste gang, saa vi skal helt sikkert proeve det igen! Resten af dagen brugte vi i byen.
Sidste dag i Noosa. Vi tog en shuttle fra Koala til nationalparken hvor vi skulle fordrive 4 timer. I parken er der flere ruter man kan gaa af, saa vi startede langs kysten hvorefter vi bevaegede os indad. Det var utrolig smukt og vejret var straalende. Samme aften moedte vi nogle bekendte svenske drenge, som vi moedte helt tilbage paa Fiji. Vi tog i byen med dem, paa byens eneste natklub.

Dagen efter gik turen til Hervey Bay, hvor vi skulle tilbringe to naetter foer vores oetur - paa Fraser Island. Dagen inden afgang var der et briefing moede, hvor vi blev inddelt i grupper og resten af dagen gik med at forberede turen.
Kl. 6.45 naeste morgen skulle vi moede paa parkeringspladsen. Her var 5 firhjulstrukkede jeeps lignet op, en til hver gruppe. Vores gruppe bestod af et tysk par, 3 irske gutter, 2 engelske fyre samt en faetter og kusine, ogsaa fra Irland. Vi fik udleveret al udstyret fra et lager, hvorefter vi skulle tjekke om alt var iorden. Derefter skulle det hele pakkes paa en bestemt maade i bilens tag, saa vaegten var fordelt korrekt til terraenkoersel. Asted gik det til faergen og efter en halv times seljtur var vi fremme paa Fraser Island. Bakke op, bakke ned og bumle, bumle, bumle. Terraenget var raat og vi hoppede rundt bagi jeepen. Den foerste destination var Lake McKenzie - en stor soe med vand saa klart som kildevand og saa rent som drikkevand, samt en kridhvid strand. Senere kom vi til en anden soe, dog naermere en sump, saa vi spiste frokost ved jeepen og tog hurtigt videre. Vi kom vaek fra de bumlede stier og koerte i stedet for paa stranden, hvor vi fandt et sted at sove. Senere da 4 Koala-jeeps var samlet i samme camp, kom en ranger og fortalte at vi egentlig ikke maatte camper der. Paa oeen er der rigtig mange dingoer - et hundeagtigt dyr - og en af disse kom til vores camp da vi alle var samlede omkring rangeren. Den stjal en 2,5 kg stor pose is og hun sprang straks afsted for at fange den, men naaede dog kun 10 meter foer hun faldt over en teltbadun. Dette udloeste et kaempe latterbroel fra de omkring 40 unge campister. Alle proevede dog at behaerske dette, da vi jo gerne ville overtale hende til at vi maatte blive natten over. Det hele endte godt, paa trods af hendes pinlige stunt, og vi blev natten over. Aften gik med god mad paa grillen, samt et drikkespil som tiltrak en del fra de andre grupper.
Dagen efter koerte vi saa igen afsted i vores store jeep, ud for at se endnu en soe og mere fantastisk natur. Den irske pige Rachel havde ikke sine briller med paa oeen, men satte sig alligevel bag rattet. Dette resulterede i et smadret sidspejl, da toesen ikke saa den kaempe gren som hang midt paa vejen. En af de irske gutter, Declan, tog over og koerte resten af dagen - hvilket var en lettelse, for de to foerste havde koert med hovedet under armen. Vi koerte til en sandoerken som var meget imponerend. Inden for faa meter skiftede landskabet markant, med dets skiftende sandfarver, klipper, bakker og traeer. Man kan bare blive ved med at tage billeder! Efter dette fantastiske sted tog vi videre. Vi saa Indian Head som er en kaempe klippe der gaar ud i havet. Fra toppen af denne kan man se hajer, rokker og havskilpader i havet - paa en god dag kan man ogsaa se hvaler, men det saa vi ikke. Efter dette skulle vi til Champagne Pools. For at komme derhen skal man enten gaa 3 km, eller forsoege at komme igennem et meget vanskeligt sandomraade for jeepen. Mange andre biler og jeeps sad fast her, men Declan formaaede at koere vores enorme jeep lige forbi alle de andre frustrerede turister, der forgaeves forsoegte at faa deres biler fri af sandmasserne. Champagen Pools er to runde bassiner udformet af klipper, som ligger i vandkanten og bliver fyldt op af boelgerne som skyller indover klipperne. Dette betyder at man kan bade frit uden at vaere bange for hajer og andre knapt saa rare havdyr. Efter denne, paa oeen, eneste havvandsdukkert gik turen mod aftens campingomraade. Aften gik, overraskende nok, med mere god mad og flere drikkespil.
Sidste dag var tyske Marcus den foerste bag rattet. Han er vandt til automatgear, og fik derfor hurtig begravet os i sandmasserne, da han fedtede rundt med koblingen. Han koerte ikke mere end en 500 m foer vi igen sad fast, dog ganske belejligt ved nogle skraldespande saa vi kunne komme af med oeldaaserne fra aftenen foer. Kevin tog over og foerte os til Eli Creek. Her gik vi af en gangbro til et sted midt i vandloebet, hvorefter vi gik tilbage ad det knaehoeje vandloeb. Vi koerte videre langs stranden og paa tvaers af oeen tilbage til Lake McKenzie, hvor vi brugte resten af dagen paa stranden. Vi tog faergen hjem igen og tilbage paa Koala skulle al udstyret rengoeres og det oedelagte sidespejl betales. Det har helt sikkert vaeret en kanon tur!

Nu er det saa tid til at komme videre. De naeste destinationer er Rockhampton, Airlie Beach, Mission Beach og Cairns hvor vores dykkerkursus venter. Vi vender tilbage saa snart der er mere at fortaelle. Indtil da god vind (storm) til alle jer derhjemme ;)