3.1.07

Fest og afslapning i Sydney

Glaedelig jul og godt nytaar! Vi har nu overstaaet julen og er kommet godt ind i det nye aar. Planerne aendrede sig en smule, saa nytaaret blev ogsaa fejret i Sydney. Paa de to uger vi har tilbragt i Sydney har vi oplevet en masse spaendende, men der har ogsaa vaeret rigeligt med tid til at slappe af.

Foerste dag tog vi en tur til byen og gik hele vejen op ad George Street, som er en lang og stor shoppinggade. Vi endte ved Sydney Harbour, hvor Sydney Harbour Bridge og Operahuset ligger. Og saa var vi rigtig kommet til Australien da vi saa de to ting!! Vi gik langs havnen ud til Operahuset som staar paa spidsen af en enorm mole og er meget dominerende i omraadet pga. dets stoerrelse. Vi besluttede os for at bestille en rundvisning til dagen efter, da det jo er lidt sjovt at arkitekten, Joern Utzon, er dansker. Derefter handlede vi og gik hjem for at slappe af og lave aftensmad.
Dagen efter tog vi toget til Circulair Quay for at komme til Operahuset. Rundvisningen startede 10.30 og varede i en hel time. Vi havde en rigtig god guide, paa trods af hendes trang til at lave den samme joke x antal gange - "Is there any EASY questions, hihi?". Naar hun ikke lavede sjov, fortalte hun rigtig godt om baade historien, forestillingerne og genoptagede samarbejde med Joern Utzon. Utzon forlod projektet da kun skallen af huset var faerdigbygget, er aldrig siden vendt tilbage til Australien, men arbejder nu hjemmefra med indretningen som Australske folk ellers har staaet for. Operahuset er Sydneys stolthed, saa det kan vi vel ogsaa vaere lidt stolte af. Vi tog super mange billeder da huset ogsaa indvendig er virkelig fascinerende. Da vi kom hjem gik vi ned til poolen og slappede af, eller... vi proevede at slappe af, for der er ingen liggestole, saa man ligger paa fliserne.
Naeste dag gik turen igen til Circulair Quay, men denne gang var maalet Darling Harbour. Overalt paa Sydney Harbour sidder de indfoedte Aboriginals og spiller paa Didgeridoo, et instrument som egentlig bare er en stor, hul gren. De spiller paa den ved at lave prustebevaegelser med laeberne, samtidig med de traekker vejret gennem naesen. Det lyder faktisk ret fedt, fordi de spiller til moderne toner fra en ghettoblaster. Vi har ikke faaet nogle billeder af dem, da det koster penge ligesom de cd'er de saelger - bussiness-aboriginals! Efter et lille kulturelt indslag bevaegede vi os mod Darling Harbour. Dette er en anden af Sydneys meget beroemte havne og en meget stor turistattration, hvilket vi sagtens kan forstaa da der er rigtig hyggeligt, paent og rent. Omraadet omrking havnen er ret eksklusivt og bestaar mest af cafeer, restauranter og natklubber. Verdens stoerste Imax biograf, som viser film i 3D film, ligger ogsaa her. Vi brugte et par timer foer vi tog hjemad igen.
D. 23. december brugte vi paa at koebe julegave til Chris, i vores eget omraade. Vi bor i den dyrere del af Sydney, som dog stadig er i udvikling da meget af det er industri som laves til boliger. Det tager kun 10 minuter med tog herfra til centrum, saa vi har god mulighed for at komme rundt. Kings Street som er hovedgaden/shoppegaden her, gaar hele vejen til centrum, saa man kan ogsaa gaa ad den - det tager under en time og saa er man midt i Darling Harbour.
Dagen hvor det skulle have vaeret juleaften, ifoelge dansk traditon, brugte vi ikke paa noget saerlig juleagtigt. Det regnede og var ret kedeligt hele dagen. Vi var ude for at handle da himlen aabnede sig - skoent! Da vi kom hjem tog vi et varmt bad og saa Ringenes Herre I.
Saa blev det vores tur til gaver. D. 25. december om morgenen fik vi stor morgenmad med poelser, aeg og bacon. Paa dette tidspunkt var det juleaften derhjemme saa vi ringede til familien som alle virkede glade. Vi mener stadig at julen skal fejres d. 24. om aftenen og slet ikke i 25-30 graders varme. Senere paa dagen tog vi ud for at moedes med vores gode venner, jyderne fra New Zealand og en af deres nye venner, Stefan (ogsaa fra Danmark). Vi tog ned paa deres hostel og gik saa paa jagt efter en aaben bar. Det eneste sted som var aabent, var Spanish Club - det lyder exotisk, men det var det langt fra. Den minimale indretning formaade at goere stedet saa kedeligt som et lokale overhovedet kan vaere og de gamle drukkenbolde havde overtaget den tilknyttede spillehal, mangfoldigt! Godt at jydernes selskab altid er opmuntrende. Senere paa aften kom 3 af Stefans danske pigevenner, Annett, Anna og Maria - og saa var vi 8 danskere samlet paa den anden side af jorden. Vi blev inviteret til nytaarsaften i pigernes lejlighed, hvilket vi straks sagde ja tak til. Efter en ganske hyggelig aften tog vi det sidste tog hjem.
Dagene fra jul til nytaar brugte vi delvist sammen med jyderne, et par byture (baade med jyderne og pigerne) og saa var vi lidt turister i Darling Harbours Wildlife World og Sydney Aquarium, samt en tur til Bondi Beach. Det foerste vi saa var Wildlife som er en lille Zoo midt i storbyen, med Australiens meget specielle dyr. Foerst var vi lidt skuffede, da der var mange kryb og insekter, men humoeret steg da vi kom til koalaerne, fuglene og kaenguruerne. Alt i alt en god oplevelse, med nogen meget anderledes dyr end vi er vandt til.
Sydney Aquarium var vi begge meget begejstrede for. Her blev vi ikke skuffede overhovedet, men fik alt fra myggelaver til aligator, saeler og hajer. Der var touchpools hvor man kunne roere en sugemalleagtig-babyhaj, soestjerne, soepindsvin og koraller. Vi fandt Nemo i Great Barrier Reef, hvor Michelle ogsaa fik sig en ny fiskeven - en lille fisk som blev ved med at glo ind i linsen naar der skulle tages billeder. Vi saa saelerne blive fodret og gik under vandet i en tunnel, hvor kaempe hajer og rokker svoemmede over hovederne paa os. Vi synes det var nogle enorme dyr, men fandt ud af, vha. et skilt, at de ser 25% mindre ud gennem glasset - lidt skraemmende!
En af dagene var vi paa Bondi Beach med jyderne - de er ikke lige til at slippe af med ;) Pga. juleferien var stranden pakket med mennesker, men vi fandt en plads i menneskemaengden. Boelgerne var store og det var der en del surfere der benyttede sig af. Paw og Michelle var de eneste som bevaegede sig ud i de faretruende boelger for at bade. Inden Jesper blev alt for rastloes og ulidelig at vaere sammen med, tog vi hjem til deres hostel og lavede mad sammen med dem. Igen en rigtig hyggelig aften som endte med en bytur.

Tidligt nytaarsaften tog vi hjem til pigerne for at hjaelpe med at goere klar til den store fest. Der blev lavet mad, spillet julemusik, set Muppetshow og forberedt selskabsleg. Kl. 18 gik vi til bords og begyndte paa den laekre nytaarsmiddag. Til forret fik vi ristet toastbroed med salat og tunmusse, hovedretten bestod af en buffet med roastbeef, pasta, salat og broed, desserten var is. Vi rejste os foerst igen kl. 22, da vi skulle ned mod havnen for at faa gode pladser til det store fyrvaerkerishow. Vi kunne se Sydney Harbour Bridge, og da klokken slog tolv startede det flotte show som vi nok aldrig vil glemme. De bruger hvert aar 4 mil. dollars (ca. 18 mil. kr.) paa fyrvaerkeri og lysshow. Resten af aften og natten gik med stor fest i lejligheden og det var rigtig fedt. Da folk var ved at vaere klar til at gaa omkuld, var Jesper klar til en bytur. Michelle og Paw sprang hurtig med og de var i byen til kl. 7.

Efter nytaar har vi slappet lidt (mere) af og i gaar var vi saa i byen for sidste gang her, dog kun med Anna, da de andre piger sprang fra i sidste oejeblik. Vi har virkelig nydt at bo her i byen de sidste to ugers tid, og kommer til at savne det meget. Senere i dag, d. 3 januar, tager vi bussen videre til Byron Bay. Det bliver spaendende at se hvad vi kommer til at opleve der - vi tror der staar surfing eller dykning paa programmet.

Vi haaber i har haft en rigtig god jul og et brag af et nytaar!

M&D

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Lige en hilsen fra MacDonald's -
her er alt vel, idag har det stormet og rusket i træer og buske og der er stadig ingen sne, måske det venter til I kommer hjem :-)
Line danser derudaf og er i gang med rock'n roll/jitterbug og hendes kæreste er på skiferie i Canazei. Ellrs går dagen med arbejde og andre pligter, nyd nu solen, varmen og alle indtrykkene.