18.12.06

Masser af Kiwi!

Der er nu gaaet noget tid siden vi sidst har skrevet, og der er derfor ogsaa rigtig meget at berette om. Vi har vaeret afsted i 5 dage med Kiwi Experience paa Geyserland and Lake Tour, som dog ikke rigtig levede op til sit navn. Undervejs har vi helt sikkert set en masse flot natur, men geysere var der ikke mange af.

Turens foerste stop var Mercery Bay, som er en lille by ca 4 timers koersel fra Auckland. Undervejs stoppede vi et par steder, men det blev kun til en enkelt gaatur. Ombord paa bussen var der to danskere (Jyder om man vil), Paw og Jesper, som vi faldt i snak med. De var langt foran os paa gaaturen, saa vi moedte dem paa deres vej tilbage, foer vi selv var naaet frem til det egentlige maal, en klippe med hul i som man kunne gaa igennem. De sagde paa det bedste jyske de kunne at "Det skal i glaede jer til! Det er virkelig flot!". Vi vidste ikke om det var ironi eller den saedvanlige jyske underdrivelse af alting. Det viste sig at vaere en jysk underdrivelse, og deres manglende begejstring skyldtes at de i de to foregaaende uger havde set meget af den slags. Senere stoppede vi ved Hot Water Beach, hvor man kan grave et hul paa stranden som vil blive omdannet til et lille bassin med varmt vand. Selve byen Mercery Bay var der ikke meget ved, saa vi glaedede os til at komme videre. Aften forloeb dog underholdende nok med de to jyder.

Naeste dag gik turen til Rotorua, som er Maori kulturens hovedstad i New Zealand. Derfor blev vi sat af ved et lille kulturcenter for at faa en introduktion til Maorikulturen. Maorierne er en blanding af det oprindelige folkefaerd og de foerste europaeere. Det var en meget overfladisk, faktisk taet paa intetsigende gennemgang, som kun tog 20 min. Aften gik igen paa hostelet, dog uden jyder, da de var til en Maoriaften, vi spillede kort og gik tidligt i seng.

Dagen efter satte bussen kurs mod Waitomo. Vi stoppede ved en mindre nationalpark, hvor vi igen fik den samme historie om Maorierne - MEGET spaendende! I parken saa vi traette geysere som og simrende mudder. Der stank ganske forfaerdeligt af raadne aeg, som der forresten ogsaa havde gjort i Rotorua. Paa trods af den noget skuffende oplevelse blev vi underholdt af flere store grupper af japenere (og deres kameraer). Forestil jer en gruppe paa ca. 20 mennesker som hver skal have et billede af sig selv foran en geyser - det kan tage sin tid... og det gjorde det! Det var saa morsomt at Jesper begyndte at fotografere dem, og vi proevede at snige os med paa nogle af billederne mens de poserede, dog med det resultat at vi blev viftet vaek med en japansk kommando, men vi havde det rigtig sjovt!! Denne aften var dog markant anderledes end de foregaaende paa busturen. Buschauffoeren havde nemlig arrangeret en faelles BBQ paa hostlet. Vi soergede selv for koed og drikkevarer. Det udviklede sig som planlagt til en mindre Kiwi Experience-fest.

Turens hoejdepunkt var helt sikkert Taupo som vi kom til den foelgende dag. Her skulle vi nemmelig Sky Dive (springe i faldskaerm), fra 15000 fods hoejde (ca. 5 km). Vi skulle springe fra et lille specieltbygget faldksaermsfly med udsigt over Lake Taupo, samt bjergene og vulkanerne som omgiver byen. Solen skinnede fra en skyfri himmel, saa det kunne ikke vaere meget bedre! Ingen af os var saerlig nervoese - hverken foer flyveturen eller sekundet foer springet. Vi havde et frit fald paa omkring 60 sekunder med i hvert fald 200 km/t. I de 60 sekunders fald havde vi hver en kamera m/k - ud over den instruktoer som var paa ryggen af os - som filmede hele faldet og tog billeder. Det frie fald foeltes mere som at haenge stille i luften og blive blaest meget kraftigt i ansigtet. Efter faldskaermen blev udloest var det som nogen slukkede for lyden, der blev helt stille, og vi havde tid til at nyde udsigten. Et af bjergene vi kunne se er med i Ringenes Herre, kendt som Mount Doom (Dommedagsbjerget). Ingen af os havde lyst til at komme ned paa jorden igen, udsigten var simpelthen saa fantastisk flot. Da vi kom ned igen saa vi den dvd som var blevet lavet med vores fald, og den glaeder vi os til at vise jer derhjemme. Da vi var faerdige blev vi koert til vores nye hostel, hvor Paw og Jesper havde soerget for at vi kom til at bo med dem. Igen havde vi en hyggelig aften med dem, hvor vi blandt andet lavede hakkeboeffer med bloede loeg, UMME! Michelle og Paw fandt ud af at de havde en faelles lidenskab, Sudoku, som de loeste hele aftenen (og natten). Dagen efter gik vi en tur i Taupo by og slappede af. Jyderne koebte en fodbold som blev proevet af paa en graesplaene. Efter 10 min revnede Dannis yndlingsshorts i et forsoeg paa det perfekte spark... FLOT! Hvor er mormor? Igen havde vi en stille aften, med lidt pool, boeger, sudokukonkurrece (Michelle vs. Paw: 3 - 1), musik og film.

8.45 blev vi samlet op af Kiwi-bussen, uden jyderne, og koerte tilbage til Auckland. Om aften var vi i biografen og saa James Bond. Naeste dag brugte vi i Auckland og om aften kom jyderne saa til byen og vi moedtes med dem paa hostelet. Dagen efter tog vi ud til Kiwikontoret og bestilte en bustur til Bay of Islands, nord for Auckland. Om aften tog vi saa igen i biografen, denne gang med jyderne, og saa Eragon. Den kan forresten ikke anbefales, da historien er for tynd. Loerdag tog Danni ud til Parnell for at kigge paa butikker, mens Michelle var sammen med jyderne, foer de skulle videre til Australien. Vi gik tidligt i seng, for soendag blev vi hentet kl. 7.15 af vores bus til Bay og Islands.

Da vi ankom tjekkede vi ind paa hostelet og gik en tur i byen Paihia, hvor vi bestilte en sejltur rundt i bugten. Det er saa hvad vi har brugt dagen i dag paa. Det var en fantastisk sejltur, hvor vi ud over den flotte natur og de 144 oeer, saa massevis af delfiner og nogle enkelte hammerhaj-unger. Turen varede i tre en halv time og var helt sikkert en god maade at se Bay of Islands paa. I morgen gaar turen tilbage mod Auckland, som vi er ved at vaere ret traette af, men heldigvis kun til lufthavnen hvor vi overnatter foer vi flyver ud i overmorgen, tidligt.

Naeste gang i hoerer fra os er vi saa i det solrige Australien. Foerste stop er Sydney, hvor vi skal holde jul.

M&D

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej begge 2.
Det lyder som om i nyder tilværel-
sen til fulde, og oplevelserne bare bliver bedre og bedre. Vi glæder os til at se billederne og filmen fra jeres faldskræmsspring. Michelle for fanden!!! Det var vist godt at mor og far ikke vidste det på forhånd, så havde de sgu nok hentet dig hjem inden. Håber resten af turen bliver lige så fantastisk som den er startet og rigtig god jul til jer begge.
Skal hilse fra alle ungerne. Hilsen Søren V.